ישראל במלחמה

תרופה נסיונית של פייזר תוטס מאירלנד לטיפול בלוחם במצב קריטי

טיפול החמלה ב-Fosmanogepix ניתן ללוחם מילואים שנפצע קשות בעזה | מאושפז בטיפול נמרץ שיבא עם פציעות גפיים וסובל מזיהום פטרייתי מוקורמיקוזיס

פינוי חייל פצוע. צילום: דובר צה"ל

תרופה נסיונית של חברת פייזר נגד זיהום אמורה להגיע הבוקר (ג') בטיסה מדבלין, אירלנד, למרכז הרפואי שיבא בניסיון להציל פצוע קשה, לוחם מילואים, שבנוסף לפציעות גפיים ובטן קשות, סובל מזיהום חיידקי ומזיהום שנגרם מהפטריה מוקורמיקוזיס. החייל נפצע קשה בעזה לפני שבעה שבועות ומאז הוא מאושפז בטיפול נמרץ ב"שיבא".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא, סיפר לדוקטורס אונלי כי הרופאים פנו לחברת פייזר שעשתה מאמץ על מנת שהתרופה הנסיונית Fosmanogepix תגיע מדבלין לישראל.

"הטיפול בפצועים היום ראוי להערכה רבה", אומר פרופ' אפק. "מטפלים בכירים בשטח מעניקים טיפול רפואי מצוין ומפנים מהר ככל שניתן לבתי החולים. בחלק מהמקרים הפינוי מוטס ובחלקו רכוב. לעתים עוצרים בדרך בבתי חולים שקרובים לחזית כדי לייצב את הפצוע ואז מעבירים להמשך טיפול בבתי החולים במרכז".

במקרה זה, סיפר פרופ' אפק, "מדובר בלוחם בשנות העשרים לחייו עם פציעות קשות מאוד. הוא פונה לבית החולים ברזילי באשקלון, שם עשו עבודת קודש, ובהמשך הועבר אלינו. כעת הוא מאושפז בטיפול נמרץ כשהוא מורדם ומונשם. הוא סובל בנוסף מזיהום פטרייתי וחיידקי, שכבר ראינו בחודשים האחרונים ונמצא אצל כ-13%-20% מהחיילים הלוחמים האמריקאים באפגניסטן ובעיראק".

לדברי אפק, "הוספנו לטיפול המשולב הכירורגי וההטריות (debridement) טיפול בזיהום באנטיביוטיקה וטיפול בפטריות. בהתחלה היה שיפור, אך אז חלה החמרה, כפי שקורה לעתים.

"כשראינו שהשפעתן של התרופות האנטי פטרייתיות מוגבלת, החלו המומחים לזיהומים להיוועץ עם קולגות בעולם, כפי שנהוג במקרים חריגים, ועלה הרעיון לנסות להשתמש בתרופה נסיונית של 'פייזר' כטיפול חמלה. מדובר בטיפול שלא מיועד למוקורמיקוזיס אלא לפטריה אחרת, אך במצבי קיצון, כפי שנוהגים בטיפולי חמלה, יש הגיון לטפל באמצעות התרופה ומדובר בהחלטה רפואית מושכלת עם כל האישורים".

החייל קיבל מיידית ובאופן זמני את התרופה הזו, שכבר יובאה לארץ עבור חולה אחר שכבר אינו זקוק לה. במקביל, יגיעו לארץ עבורו מנות נוספות מהתרופה הנסיונית של חברת פייזר, Fosmanogepix.

נושאים קשורים:  תרופה נסיונית,  פייזר,  פרופ' ארנון אפק,  חדשות,  בית החולים שיבא,  מוקורמיקוזיס,  ישראל במלחמה
תגובות
אנונימי/ת
07.02.2024, 20:03

בהצלחה!!